Over God en ongeloof

Al tijdens m'n puberteit vroeg ik me weleens verontrust af of God en 'alles eromheen' niet één groot bedenksel was. In mijn studententijd nam de twijfel snel toe. Ik las veel, werd kritischer en ging het geloof meer en meer als een complexe menselijke creatie zien. Ik was inmiddels erg vrijzinnig en kon eigenlijk weinig meer met 'God'; ik zag het simpelweg als een interessant concept. Hemel, hel, engelen en demonen... het zei me niets meer. Naar de kerk gaan deed ik amper nog. Toch bleef ik meedoen aan religieuze activiteiten van NSA, een (leuke!) christelijke studentenvereniging waar ik sinds 2000 lid van was. Ik was geestelijk te lui/onrijp/laf om mezelf heftige vragen te stellen als 'Geloof ik eigenlijk nog wel?', en 'Zo nee, wat betekent dat dan?'.
Maar begin 2006 veranderde dat. Eindelijk realiseerde ik me dat de situatie onhoudbaar was. Wat ik zei en liet zien op religieus gebied viel niet te rijmen met wat ik dacht en voelde. Ik moest stoppen met dat geforceerde, bijna neppe gedoe. Een ongelovige vriend noemde mij niet voor niets grappend een "slechte christen". Ik deed af en toe m'n best om mijn geloof te verdedigen, maar het kwam er nooit echt overtuigend uit. En ik wist het. Maar de morele basis achterlaten waarmee je bent opgegroeid, doe je niet zomaar. Vandaar dat ik de beslissing pas op mijn 25e nam. Dat ik hardop "Ik geloof niet meer in God!" kon zeggen, voelde als een bevrijding. Ik hield mezelf niet meer voor de gek.
Ik heb goede, dwingende redenen nodig om te geloven in een almachtige, alwetende en onzichtbare schepper-god. Die redenen had en heb ik niet, omdat ik nog nooit overtuigend bewijs heb gevonden dat zo'n god überhaupt bestaat. Dat ik dat niet eerder inzag, lag aan m'n eerdergenoemde onwil om belangrijke levensvragen onder ogen te zien. Ik denk dat ik te lang, te veel op mijn (christelijke) opvoeding en (dito) sociale omgeving steunde, zonder zelf het heft in handen te nemen. Ik vind dat een levensbeschouwing iets hoort te zijn waar je volledig achter staat en verantwoording over kunt afleggen, niet iets wat je klakkeloos kopieert en gedachtenloos bezit. Daarom zie ik mijn proces van 'ontkering' niet alleen als mentaal volwassen worden, maar ook als het vinden van een eigen spirituele identiteit. Beter laat dan nooit!
Hoe valt die nieuwe identiteit dan te omschrijven? Ik denk als humanistisch, want ik wil m'n denken baseren op mijn mens-zijn in deze wereld, de realiteit die ik met iedereen deel, in plaats van op een bovennatuurlijke waarheid. Wat betreft mijn gedachten over God & Co. lijk ik op een weak atheist. Dat 'weak' onderscheidt me van de strong atheists, die "accept as true the proposition 'God does not exist'". Zover ga ik niet, ik blijf bescheiden, maar wil mijn eigen menselijke inzicht niet bagatelliseren. Daarom zit ik tussen "those who state that they personally have no knowledge of God" (agnosten) en "those who have made up their minds, deciding that the evidence doesn't warrant belief" (atheïsten) in.
De voorgaande definities zijn allesbehalve vastomlijnd. Je kunt ze daarom het best zien als ruwe schetsen van hoe ik nu denk. Eén ding is wel duidelijk: afgelopen jaar wankelde mijn ongeloof niet één keer! Als heiden word ik alsnog vroom, lijkt het.
Wooookkkki!
BeantwoordenVerwijderenToch even een reactie op je stukje, met wat vragen:
1) wat voor bewijs heb je nodig om God te erkennen?
2) Heb je ooit geloofd?
3) Hoe kijk je aan tegen Christenen? Vind je ze schattig maar raar dan - wij geloven immers in dat onzichtbare waar jij tegen hebt gekozen....
Natuurlijk heb ik nog meer vragen en een inhoudelijke reactie, maar die volgt nog :-)
ben benieuwd naar je antwoorden!
kus,
JaapJan
Juist, eindelijk!! Ik zal proberen het kort te houden:
BeantwoordenVerwijderen1) Ik heb weleens gezegd dat alleen een 'gevoel' me zou kunnen bekeren, maar dat betwijfel ik nu. Ik wil namelijk ook een logisch wereldbeeld hebben, dus zal het bewijs ook deels rationeel moeten zijn. Ik vind het geloof nu niet noodzakelijk, en het lijkt soms zelfs tegenstrijdig te zijn met dingen in de wereld. Dat moet eerst opgelost worden.
2) Ja, als kind zeker, maar als tiener werd m'n geloof wel gecompliceerder. Toch vond ik nog tot m'n 24/25e dat ik geloofde, maar dat was een meer verstandelijke dan gevoelsmatige overtuiging. Zie verhaal :)
3) Christenen zijn net zo raar en normaal als alle andere mensen. Zoals iedereen kiezen zij een manier om naar de wereld te kijken. Wel vind ik het soms raar dat men zo vast gelooft in iets wat ik erg onwaarschijnlijk vind, wat jij vast ook wel hebt met sommige andere religies. ("One man's religion is another man's belly laugh" - Asimov) Maar uiteindelijk vind ik alle visies een verrijking en heb ik er respect voor. Als dogma echter regelrecht tegen logica, gezond verstand en de wetenschap ingaat (denk aan de onzinverhalen van Scientology), dan wordt ik minder tolerant. Weer een toepasselijke quote: "Stupid is stupid, faith doesn't make it smart" - Heinlein
Juist, snel!
BeantwoordenVerwijderen1) Ik snap je punt niet helemaal. Geloven moet dus volgens jou zowel rationaal als gevoelsmatig bewezen worden. Eén ding: er zal geen sluitend, wetenschappelijk bewijs van het bestaan van de God van de Bijbel komen. Het heet geloven (zie Hebreeen) en God wil dat we voor Hem kiezen. Dit alles dankzij de vrije wil (hallelujah!). En geloven is domweg tegenstrijdig met de wereld, de bijbel praat over de wereld zoals God het bedoeld heeft. Daarbij wordt nergens ontkent dat het er op aarde niet zo aan toegaat....
2)Dan ben ik benieuwd hoe je nu terugkijkt op je kindergelooftijd. Als een soort sinterklaasidee? Die bestond volgens mij ook, van mijn 0e tot mijn 6e, ongeveer. Toen spatte die droom dankzij mijn zus voorgoed uiteen. Mijn vraag is dan dus: maak je een onderscheid in je oude he geloof in sinterklaas en God? Of zie je wel degelijk verschillen? Mijn idee is een beetje dat jij nooit een relatie hebt gehad waar je van horen-zeggen in geloofde.
(net als dat ik nooit een relatie heb gehad met sinterklaas, gelukkig. Helemaal gelukkig na het zien van de jiskefet aflevering)
3)Hoe kijken christenen dan volgens jou naar de wereld? Wat is er onwaarschijnlijk? Wat gaat er tegen de logica en het gezond verstand in? Ik blijf bij mijn punt dat God nooit wetenschappelijk "verklaard" of "bewezen"kan worden trouwens, ter aanvulling op deze vragen....
Mooi trouwens, zo'n weblog!
hug,
JaapJan
1) Ben het met je eens dat er geen direct wetenschappelijk bewijs voor het bestaan van God gegeven kan worden. Er zijn dingen die je aan God zou kunnen toeschrijven, zoals onze aanleg voor religie, de big bang, het ontstaan van het leven, enz. Maar God is niet de enige verklaring voor deze zaken. Daarbij komt dat er dingen in de wereld zijn die ik tégen het bestaan van de judeo-christelijke God vind pleiten. Zie punt 3. Hierdoor wordt het bestaan van God voor mij onwaarschijnlijk.
BeantwoordenVerwijderen2) Ik kan wel minutieus mijn hele vroegere geloof gaan ontleden, maar het enige dat je hoeft te weten is dat ik tot een bepaalde leeftijd mijn geloof in God serieus nam, hem als een werkelijkheid beschouwde en daarom voor hem open stond. Er zijn idd parallellen met m’n ‘geloof’ in het bestaan van de Sint (was in feite ook deel van opvoeding), maar die doen volgens mij niet echt terzake. Wat bedoel je trouwens met die laatste zin?
3) Nou, het geloof dat jouw geloof de ultieme Waarheid is en fundamenteel anders dan andere religies, is al vrij ongeloofwaardig. Veel dingen in het christendom maken me kritisch. Bijvoorbeeld: de polytheïstische wortels van het joden- en christendom, het mythische karakter van Jezus’ leven en een groot deel van de bijbel, de mate waarin de bijbel de ideeën van personen en groeperingen weergeeft ipv een hogere macht, fouten en onethische zaken in de bijbel, het cultuurgebonden karakter van God, de overeenkomsten tussen inhoud en rituelen van het chr. geloof met die van veel andere religies, de tegenstelling tussen wat in de bijbel staat (vb: beloften) en wat er daadwerkelijk gebeurt, enz. Kortom: het chr. lijkt me niet zo goddelijk geïnspireerd of zo bijzonder dat het de Waarheid zou moeten zijn. Andere problemen: Het feit dat bidden geen meetbare fysieke invloed heeft en het feit dat God geen amputaties geneest (think about it!). Op persoonlijk vlak vond ik trouwens de volkomen stilte toen ik bevestiging zocht veelzeggend.