Just say no
Een paar uur geleden belde er een verkoper van Energie:direct bij me aan met een mooi verhaal over goedkopere energie. Als ik hem wat persoonlijke gegevens zou geven, zou ik een pakket krijgen, waarna ik kon beslissen of ik met het bedrijf in zee wilde. Ik sloeg het aanbod af en keek wat rond op internet, en kwam dit nachtmerrie-achtige topic op het forum van de Consumentenbond tegen.
Natuurlijk laat zo'n topic een heel eenzijdig beeld zien van een bedrijf, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Energie:direct met regelmaat fouten maakt en niet zo duidelijk is als het kan zijn. Blijkbaar gingen veel mensen onbewust een overeenkomst aan, waardoor ze lange tijd dubbele energiekosten betalen. Anderen lukte het niet om binnen de afkoelperiode de boel op te zeggen. Verder bestoken Energie:direct en haar incassobureau sommige klanten met schijnbaar onverklaarbaar hoge rekeningen.
Ik denk dat veel ellende voorkomen kan worden als mensen geen overhaaste toezeggingen doen aan telefonische of deur-aan-deurverkopers. Niet dat deze types per definitie onwelkom zijn, maar voorzichtigheid is geboden, zeker als het om een duur product gaat. Hoewel dat natuurlijk een open deur is (ha, woordgrapje), kan iedereen in een onbewaakt ogenblik slachtoffer worden van colporteurs... en z'n eigen naïviteit en gierigheid. Daarom postte ik het volgende stuk op het forum, onder het motto 'Ken uw vijand':
UPDATE: Nuon deelt mijn argwaan, zag ik via een link in hun nieuwsbrief.
Natuurlijk laat zo'n topic een heel eenzijdig beeld zien van een bedrijf, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Energie:direct met regelmaat fouten maakt en niet zo duidelijk is als het kan zijn. Blijkbaar gingen veel mensen onbewust een overeenkomst aan, waardoor ze lange tijd dubbele energiekosten betalen. Anderen lukte het niet om binnen de afkoelperiode de boel op te zeggen. Verder bestoken Energie:direct en haar incassobureau sommige klanten met schijnbaar onverklaarbaar hoge rekeningen.
Ik denk dat veel ellende voorkomen kan worden als mensen geen overhaaste toezeggingen doen aan telefonische of deur-aan-deurverkopers. Niet dat deze types per definitie onwelkom zijn, maar voorzichtigheid is geboden, zeker als het om een duur product gaat. Hoewel dat natuurlijk een open deur is (ha, woordgrapje), kan iedereen in een onbewaakt ogenblik slachtoffer worden van colporteurs... en z'n eigen naïviteit en gierigheid. Daarom postte ik het volgende stuk op het forum, onder het motto 'Ken uw vijand':
Ik kreeg 2 uur geleden een colporteur van Energie:direct aan de deur. Het bezoek zette me aan het denken.Lieve bloglezertjes, mijn advies is dus: laat standaard een krachtig "NEEN!" horen aan deur-aan-deurverkopers. Het kan je een hoop geld en gezeik besparen.
Ik realiseerde me dat er met een specifieke reden deur-aan-deurverkopers worden ingezet. De reden is niet financieel, want zo goedkoop is deze wervingsmethode namelijk niet - reclame via tv, radio of geprinte media kost per bereikte potentiële klant heel wat minder. De reden is natuurlijk dat een verkoper die face-to-face op je inpraat veel moeilijker te weerstaan is dan een folder of zelfs een telefonische verkoper. Je wilt namelijk vriendelijk zijn en (dus) meegaan in wat de ander zegt; zo zitten mensen als sociale wezens nu eenmaal in elkaar. Combineer dat met oppervlakkige, maar aantrekkelijke en logisch klinkende financiële argumenten, en je bent opeens een stuk minder kritisch. Deze aanpak loont, zeker in het geval van Energie:direct, waarin blijkbaar alleen wat ja's en enkele gegevens (zoals je bankrekeningnummer) nodig zijn om je te "strikken". Want het is "strikken", omdat het toesturen van het zogenaamd vrijblijvende welkomstpakket meer omvat dan velen denken.
Ik hoorde zonet de verleidelijke zinnen "wel 11% goedkoper!", "gegarandeerd het laagste bedrag!", "100% dochteronderneming van Essent!" en "u zit nergens aan vast!" natuurlijk wel, maar omdat ik me bewust was van het indringende effect van zo'n babbelaar aan de deur, sloot ik me mentaal voor dat geratel af en besloot om aan het einde ervan te zeggen: "Sorry, maar ik zie iets toegestuurd krijgen wél als 'ergens aan vast zitten', en ik doe liever zelf eerst research voor ik een informatiepakket vraag." Die research deed ik dus, want ik wil ook goedkopere energie, met als resultaat dat ik o.a. de horrorverhalen hier las. Mijn aanpak bij colporteurs kan ik iedereen aanraden: onthoud alleen de hoofdpunten van het verhaal, negeer de rest, sla het aanbod altijd af (je hebt immers niets te verliezen!), en mócht iets uit de aanbieding je interesse gewekt hebben, doe dan rustig op internet nader onderzoek. Ik was in ieder geval blij dat ik me niet liet imponeren door het bedrieglijk simpel klinkende verkooppraatje.
Dat goede doelen vaak mensen langs de deuren sturen, kun je ook zien als minder wenselijk, maar dan gaat het tenminste om transparante, kleine maandelijkse bedragen. Het is ronduit verdacht als een onderneming colporteurs of callcenters inzet om een relatief dure en complexe dienst als energielevering te verkopen - het geeft mijns inziens aan dat ze de consument niet respecteren, en dat er waarschijnlijk addertjes onder het gras zitten. In dit geval is dat addertje dus het toegestuurde pakket. Dat houdt het aangaan van een overeenkomst in, wat alleen voorkomen kan worden als jij binnen 8 dagen actie onderneemt. Wat veel mensen niet (op tijd) doen, omdat ze denken dat het slechts om een informatiepakket gaat, of wat anderen gewoonweg niet lúkt door administratieve chaos bij, of onwil van, Energie:direct. Dat maak ik tenminste uit dit forumtopic op.
UPDATE: Nuon deelt mijn argwaan, zag ik via een link in hun nieuwsbrief.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten