01-07-2010

Facebook: kijken en bekeken worden

Harmen vraagt zich echt af waar Facebook sommige vriendsuggesties vandaan haalt. De namen van mij volstrekt onbekende Spaanse, Duitse en Mexicaanse meisjes verschijnen opeens in de rechter zijbalk. Ik heb maar weinig met ze gemeen, soms slechts iemand met wie ik via via bevriend ben. Niet dat ik niet nader kennis wil maken met deze beautiful strangers, hoor. Wat dat betreft vraag ik me af waarom er vooral dames getoond worden en hoe Facebook mijn smaak zo goed kent.

Ik snap maar weinig van de achterliggende machinerieën, van de algoritmes die bepalen wie met wie wordt gematcht. Iets wat in de toekomst vast vaker het geval zal zijn, aangezien ik steeds meer persoonlijke informatie her en der op de Elektronische Snelweg (hehe) achterlaat, en websites steeds beter worden in het vinden en koppelen van die gegevens. Dat terwijl ik ongeveer vijf keer nadenk voor ik iets persoonlijks invul, áls ik al iets invul.

Het is nu eenmaal erg moeilijk om weerstand te bieden aan hypes als Hyves (not) en Facebook (hot). Groepsdruk speelt een rol, maar ook simpelweg de toegevoegde waarde. Tegenover het ontelbare malen kansloos refreshen van het Nieuwsoverzicht op Facebook, staat de kennis van wat er allemaal wanneer en waar en met wie te doen is in deze heerlijke stad. En hoe moet je anders onbekenden bewonderen zonder de deur uit te hoeven? Facebook als online terras op een mooie zonnige dag. Nu nog een knop waarmee je een koel biertje kunt laten brengen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten